Fotoapparatuur waarmee we werken
Een overzicht van de fotoapparatuur waarmee we werken. Waar fotograferen we het liefst mee en welke merken hebben ons vertrouwen? We ontvangen regelmatig deze vraag. Ondanks dat camera- en lensmerken in principe niet uitmaken (het is maar waar je gewend aan bent geraakt in de loop van de jaren), zijn er altijd elementen waarom iemand kiest voor een specifiek merk of type. Zo is dat ook bij ons.
Het is onze drijfveer om het verhaal, de sfeer, actie en emotie op de best mogelijke manier in een beeld te vangen. Dit doen we al sinds jaar en dag met Canon en Fujifilm apparatuur. Beide cameramerken stellen ons in staat om de beelden te maken, die in onze hoofden zitten.

Camerabodies
Het Canon systeem gebruik ik vooral voor de fotografie opdrachten. Ik heb dan altijd 2 camerabodies bij me. Zo kan ik sneller schakelen tussen verschillende lenzen zonder tijd te verliezen aan wisselen. Het geeft me de mogelijkheid om direct te reageren op onverwachte momenten. Of dat nu een close-up is met een telelens of een bredere scène met een groothoeklens. Ik hoef me geen zorgen te maken over stof of vuil dat in de camera komt bij het verwisselen van lenzen. Wat vooral handig is op locaties waar de omstandigheden minder ideaal zijn.
Daarnaast kan ik op elke camera andere instellingen voorbereiden. Bijvoorbeeld één voor actie en de ander voor portretten, zodat ik altijd klaar ben voor wat zich aandient. Het voelt als een verlengstuk van mijn creatieve vrijheid, omdat ik nooit hoef te kiezen tussen flexibiliteit en snelheid.

Canon 1Dx Mii
Speciaal voor sport-, actie- en hondenfotografie gebruiken we de Canon 1Dx Mark ii. Met een burstmodus van maximaal 14 beelden per seconde legt hij razendsnel actie vast zonder details te missen. De 20,2-megapixelsensor biedt een perfecte balans tussen resolutie en prestaties bij weinig licht.
Het 61-punts autofocussysteem zorgt voor snelle en nauwkeurige scherpstelling bij snel bewegende onderwerpen. Daarnaast zorgen de robuuste magnesiumlegering en weerbestendige afdichting voor een goede bescherming tegen stof, water en zware omstandigheden.
Canon R6
Voor bedrijfs- en evenfotografie gebruiken we de Canon R6. Vooral vanwege zijn compactheid, betaalbaarheid, snelheid, beeldkwaliteit en ingebouwde beeldstabilisatie (IBIS). Dankzij de goede prestaties bij hoge ISO-waarden kun je ook binnenshuis of in slecht verlichte ruimtes werken zonder kwaliteitsverlies.
De snelle en nauwkeurige scherpstelling is ideaal voor het vastleggen van spontane momenten. En de stille elektronische sluiter biedt de mogelijkheid om discreet te fotograferen.

Lenzen
Ik fotografeer graag met minimale uitrusting en heb een hekel heb aan het wisselen van lenzen. Maar toch heb ik een mooie verzameling lenzen verzameld in de loop van de tijd. Zo heb ik altijd een geschikte lens die ik voor verschillende situaties kan gebruiken. De meesten heb ik echter tweedehands gekocht.
Ik kijk wel altijd goed welke lenzen ik mee neem naar een specifieke opdracht.

Canon 300mm F2.8
De Canon 300mm f/2.8 is een van de beste lenzen voor sport- en actiefotografie. De 300mm is je een ideale combinatie van bereik en flexibiliteit. Geschikt voor diverse sporten en actieonderwerpen. Deze lens heeft een robuuste constructie en heeft een weerbestendige afdichting.
De lens produceert bovendien een prachtige achtergrondonscherpte (bokeh), waardoor je onderwerp nog meer naar voren komt.
Canon 100-400mm F4-F5.6
Dit is een fantastische lens voor sport-, actie- en hondenfotografie dankzij zijn flexibiliteit, beeldkwaliteit en lichte gewicht. Met zijn variabele brandpuntsafstand biedt de lens de mogelijkheid om snel te schakelen tussen middelgrote en lange telebereiken.
De weerbestendige afdichting maakt de lens geschikt voor gebruik onder uitdagende omstandigheden, zoals regen of stof. Door beperkte lichtsterkte is deze lens minder geschikt voor slechtere lichtomstandigheden (sporthallen etc.)


Canon 70-200mm F2.8
De Canon 70-200mm f/2.8 is een van de meest veelzijdige en populaire lenzen. Geliefd bij veel fotografen vanwege zijn optische kwaliteit, lichtsterkte en veelzijdigheid. Het constante diafragma van f/2.8 biedt uitstekende prestaties bij weinig licht en creëert een prachtige bokeh. Ideaal voor portretten en het isoleren van onderwerpen.
Dankzij de snelle en nauwkeurige autofocus is de lens perfect voor bewegende onderwerpen, waardoor hij uitermate geschikt is voor sport- en actiefotografie. Bovendien is hij zeer geschikt voor evenementenfotografie. Omdat je moeiteloos kunt schakelen tussen verschillende brandpuntsafstanden zonder lenzen te verwisselen.
Canon 24-70mm F2.8
De Canon 24-70mm f/2.8 is een veelzijdige zoomlens die geschikt is voor vrijwel elk type fotografie, van landschappen tot portretten. Het constante diafragma van f/2.8 biedt uitstekende prestaties bij weinig licht en maakt het mogelijk om een mooie onscherpe achtergrond (bokeh) te creëren.
De robuuste bouw en weersbestendige afdichting maken hem geschikt voor werken in uitdagende omstandigheden. Dit allround werkpaard is de investering waard.


Canon 16-35mm F2.8
De Canon 16-35mm f/2.8 is een must-have voor fotografen die veelzijdigheid in groothoekfotografie nodig hebben. We gebruiken deze lens voor overzichtsfoto’s bij sport-, architectuur-, interieur-, en reportagewerk.
Het constante diafragma van f/2.8 biedt uitstekende prestaties bij weinig licht. De lens levert uitzonderlijke beeldkwaliteit, met scherpe details van rand tot rand en minimale vervorming. Door zijn robuuste constructie en weerbestendige afdichting is hij ideaal voor zowel binnen- als buitengebruik, zelfs in uitdagende omstandigheden.
Canon 85mm F1.4
De Canon 85mm f/1.8 is voor mij een ideale portretlens. Met zijn middelgrote telebereik biedt deze lens een natuurlijke compressie en flatterend perspectief. Perfect voor het vastleggen van gezichtskenmerken en details.
Het grote diafragma van f/1.8 maakt het mogelijk om prachtige achtergrondonscherpte (bokeh) te creëren. Hierdoor komt het onderwerp scherp naar voren tegen een zachte, onscherpe achtergrond. Daarnaast presteert de lens uitstekend bij weinig licht, door zijn grote diafragmaopening van 1.8. Daarnaast is hij compact, betaalbaar en lekker licht.


Canon 135mm F2.0
De Canon 135mm f/2.0 is een uitstekende lens voor portretten van zowel mensen als honden. Mede dankzij zijn lange brandpuntsafstand en grote diafragma opening. De 135mm biedt een prachtige compressie die gezichts- en lichaamskenmerken flatterend weergeeft. En zorgt voor een indrukwekkend isolerend effect, ideaal om het onderwerp los te maken van de achtergrond.
Het f/2.0 diafragma creëert een zachte en romige bokeh, waardoor de focus volledig op het onderwerp ligt. Deze lens levert uitzonderlijke scherpte en detail, zelfs bij het grootste diafragma. En is perfect om de unieke uitdrukkingen van mensen of de karaktervolle blik van honden vast te leggen.
Dankzij de snelle autofocus presteert de lens goed bij bewegende onderwerpen, zoals spelende honde. Terwijl de robuuste bouw hem geschikt maakt voor zowel studio- als buitenfotografie.

Camerabodies
Het Fuji systeem gebruik ik vooral voor het persoonlijke vrije werk. Ik heb bewust voor Fujifilm gekozen omdat ik fan ben van het ontwerp uit het analoge tijdperk. En het feit dat de meeste instellingen via knoppen benaderbaar zijn. Daarnaast heeft Fujifilm steengoede en betaalbare lenzen. Maar ook hebben ze regelmatig systeemupdates waardoor je bijna een nieuwe camera hebt.
Fujifilm X-T3
De Fujifilm X-T3 is een camera die perfect aansluit bij mijn passie voor straatfotografie en reportagefotografie. Maar ook gebruik ik hem soms bij sportfotografie opdrachten als ik niet al te veel apparatuur bij me wil hebben. Of stil moet fotograferen zoals bij golfwedstrijden. Met zijn compacte en lichte ontwerp kan ik onopvallend werken.
De retrostijl en fysieke knoppen geven me volledige controle over de instellingen.
De beeldkwaliteit is indrukwekkend dankzij de 26,1 megapixel sensor en de uitstekende kleurweergave waar Fujifilm om bekend staat. Ook bij weinig licht presteert de camera goed, zodat ik moeiteloos sfeervolle avondscènes kan vastleggen. De snelle autofocus zorgt ervoor dat ik nooit een belangrijk moment mist (zeker niet met de meest recente software-update).
De filmsimulaties bieden me de mogelijkheid om direct beelden met een unieke uitstraling te creëren zonder dat er veel nabewerking nodig is.

Lenzen
Ik fotografeer graag met minimale uitrusting en heb een hekel heb aan het wisselen van lenzen. Maar toch heb ik een mooie verzameling lenzen verzameld in de loop van de tijd. Zo heb ik altijd een geschikte lens die ik voor verschillende situaties kan gebruiken.

Fujinon 18-55mm F2.8-F4
De betaalbare Fujinon 18-55mm F2.8-F4 lens is een veelzijdige en compacte zoomlens die perfect aansluit bij mijn straat- en reportagefotografie. Dankzij het handige bereik kan ik zowel wijde scènes vastleggen als inzoomen op details.
De snelle diafragmawaarde van F2.8-F4 zorgt voor prachtige achtergrondonscherpte en goede prestaties bij weinig licht. Bovendien is de optische beeldstabilisatie ideaal om scherpe foto’s te maken in situaties waar je uit de hand fotografeert.
Fujinon 100-400mm F4-5.6
De Fujinon 100-400mm F4-5.6 lens is voor mij een uitstekende keuze voor sportfotografie dankzij zijn indrukwekkende telebereik en snelle prestaties. Met deze lens kan ik acties vastleggen op grote afstanden, zoals bij veldsporten of motorsport, zonder in te boeten aan scherpte en detail.
De snelle en nauwkeurige autofocus houdt bewegende onderwerpen scherp in beeld, zelfs bij hoge snelheden. De optische beeldstabilisatie helpt me om haarscherpe beelden te maken. Ook als ik uit de hand fotografeer tijdens intensieve sportmomenten. Dankzij de robuuste, weersbestendige constructie kan ik ook probleemloos fotograferen in uitdagende weersomstandigheden.
Deze lens geeft me de vrijheid en flexibiliteit om de actie vast te leggen, ongeacht waar ik me bevindt.


Fujinon 23mm F2 WR
De Fujinon 23mm F2 WR is mijn ideale lens voor straatfotografie. Met zijn compacte en lichte ontwerp kan ik onopvallend werken en snel reageren op alles wat ik tegenkom. De brandpuntsafstand van 23mm biedt een natuurlijk perspectief dat perfect is voor het vastleggen van de sfeer en dynamiek van het straatleven.
Dankzij het snelle F2-diafragma maak ik scherpe foto’s, zelfs bij weinig licht. En creëer ik subtiele achtergrondonscherpte waar nodig. De weersbestendige constructie geeft me de vrijheid om in alle omstandigheden te fotograferen. Of het nu regent of waait. Deze lens laat me het verhaal van de straat vertellen zoals ik het zie.
Fujinon 56mm F1.2 WR
De Fujinon 56mm F1.2 WR is voor mij de perfecte lens om portretten op straat te maken. Met het grote diafragma van F1.2 creëer ik een prachtige achtergrondonscherpte, waardoor mijn onderwerpen echt loskomen van hun omgeving. De lens geeft een zachte, natuurlijke bokeh en zorgt voor een subtiele diepte in mijn beelden.
Ook bij weinig licht kan ik moeiteloos werken. Wat ideaal is voor spontane momenten in de avond of op donkere locaties. Bovendien is de lens weerbestendig. Hierdoor kan ik zonder zorgen in verschillende weersomstandigheden kan fotograferen. Iedere opname krijgt een unieke sfeer en een professioneel karakter, precies zoals ik het wil.

Statieven en Monopods
Als fotograaf gebruik ik een statief of monopod om mijn beelden scherpte te geven. Vooral wanneer ik langere sluitertijden nodig heb of bij weinig licht werk. Het zorgt ervoor dat mijn foto’s altijd scherp zijn. Zelfs als ik uit de hand fotografeer bij lange belichtingen. Wanneer ik langere sessies heb biedt een statief me de mogelijkheid om de camera op een vaste positie te houden. Bijvoorbeeld tijdens het fotograferen van architectuur of interieurs. Zo kan ik me concentreren op de compositie zonder me zorgen te maken over ongewenste camerabewegingen.
Een monopod daarentegen geeft me meer flexibiliteit en mobiliteit. Vooral bij het fotograferen van sport of snelle gebeurtenissen. Hierbij wil ik de stabiliteit van een statief. Maar met de mogelijkheid om snel te kunnen bewegen.



Benro MSDPL46C Supadupa Pro
De Benro MSDPL46C Supadupa Pro is voor mij een uitstekende monopod vanwege de combinatie van lichtgewicht en stevigheid. Terwijl het compacte ontwerp me in staat stelt de monopod makkelijk mee te nemen. De carbonfiber constructie maakt het gemakkelijk om de monopod lange tijd mee te dragen. En wel zonder dat ik me belast voel. Maar biedt tegelijkertijd voldoende stabiliteit om scherpe beelden te maken.
De roterende voet, die je niet zou opmerken totdat je erop wordt gewezen, is heel handig.
En dan is er nog de combinatie van hendel en draaistelsysteem. In eerste instantie dacht ik dat dit allemaal een beetje gimmicky was. Maar in het veld besef je dat nee, het is gewoon functioneel.
Helaas is hij wat duurder maar een monopod kan een levenlang meegaan.
Peak Design Travel tripod
Ingevouwen is het statief nog geen 40cm lang en is de diameter vergelijkbaar met die van een bidon. Ondanks dit compacte formaat is de Travel Tripod stabiel, sterk en volledig gericht op functionaliteit.
De poten met 5 secties zijn eenvoudig in hoogte te verstellen met de flip-lock-vergrendeling. Schuif je de poten en de middenkolom uit, dan werk je op een maximale hoogte van 152.4 centimeter.
Het balhoofd maakt ook deel uit van het innovatieve en compacte ontwerp van de Peak Design Travel Tripod. Doordat er geen knoppen of hendels uitsteken. De kop heeft een enkele stelring die een omnidirectionele beweging mogelijk maakt. Deze wordt vergrendeld met de sluitring boven de stelring.
Het snelkoppelingsmechanisme is compatibel met de meeste Arca-type snelkoppelingsplaten. En hij werkt met de standaard platen van Peak Design. Plaatsen van Arca-type L-brackets is mogelijk door het verwijderen van de veiligheidspin in de klem.
Helaas is hij behoorlijk duur maar een statief kan een levenlang meegaan.



Really Right Stuff Ball Head BH-40
De Really Right Stuff BH-40 is een middelgrote balkop en van duurzaam materiaal. Wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt. Dit balhoofd is de ideale keuze als je alleen gebruikt maak van L-platen en u toch een waterpas wilt gebruiken.
De kop is niet alleen goed gebouwd, maar heeft ook soepel draaiende knoppen en is vrij compact.
Flitsers en lichtvormers
Ik gebruik flitsers en lichtvormers zoals softboxen om het licht op mijn onderwerpen op een gecontroleerde en natuurlijke manier te modelleren. Flitsers bieden me de mogelijkheid om mijn belichting precies af te stemmen. Vooral in situaties met weinig omgevingslicht. Door een softbox te gebruiken, kan ik het licht verzachten en de schaduwen minder hard maken. Dit zorgt voor een flatterend effect op mijn onderwerp. Vooral belangrijk bij portretten, waar ik de huidtinten mooi en egaal wil vastleggen.
Softboxen helpen me ook om het licht over een groter gebied te verspreiden, zodat ik een gelijkmatige belichting krijg, zelfs als ik met grotere groepen werk. Het maakt mijn werk veel creatiever, omdat ik het licht kan aanpassen aan de sfeer die ik wil creëren.
Godox AD200 flitsset
De Godox Witstro AD200 is een portable flitser die ik gebruik tijdens mijn portretfotografie. Hij heeft een hoge lichtopbrengst die gemakkelijk in je broekzak past. De twee verschillende flitskoppen en de hoge capaciteit professionele lithium-ion accu bieden je alle mogelijkheden voor het creëren van een breed scala aan lichteffecten.
Het ingebouwde Godox 2.4G Wireless X System biedt volledige ondersteuning van TTL-functies. De AD200 pocketflitser maakt het een stuk eenvoudiger om de juiste foto te maken. Ik kan eenvoudig de correcte flitsbelichting krijgen. Zelfs in de meest complexe en veranderende lichtomstandigheden.


Godox Speedlite V1 flitser
De Godox Speedlite V1 is een betaalbare uiterst compacte On of Off camera reportageflitser. Ik gebruik hem daar waar ik flexibiliteit nodig heb.
De flitser heeft een ronde kop voor een mooie en natuurlijke verstrooiing van het licht en beschikt over zowel automatische als handmatige zoom. Dankzij de magnetische kop kan ik eenvoudig lichtvormers of accessoires naar keuze bevestigen.
Westcott Rapid SoftBoxen Octa
De Rapid Box Switch Octa-M Softbox is een goede keuze voor gebruik in de studio of op locatie voor portretten en half body shots.. Het grote oppervlak van de softbox geeft de output een wraparound kwaliteit, vooral bij gebruik van dichtbij. Een ander voordeel is de reflectie van natuurlijk ogende catchlights in de ogen van uw onderwerp.
Naast het voordeel van snel opzetten, is de softbox structureel solide met een duurzaam metalen frame, en een reflecterend zilveren interieur dat de output van mijn flitser maximaliseert.


Phottix Nuada R4 II 70W Continu
De Phottix Nuada R4 II LED light gebruik ik voor headshots. Het is een grote ronde soft light continu lamp waarmee je traploos de lichtopbrengst (01-100%) en de kleurtemperatuur (3200K tot 5600K) aanpast. Met deze lamp krijg je zacht, aangenaam licht.
Bovendien beschikt de Nuada R4 II over een krasbestendige buitenlaag. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over beschadigingen. Hij is ook nog eens horizontaal en verticaal verstelbaar. En kun je dus altijd voor het juiste licht zorgen.
BRESSER Foldable Background
150cm x 200cm
De Bresser BR-FB1017 foldable background 150x200cm is ideaal voor gebruik van mijn portret fotografie. Het opvouwbare, dubbelzijdige scherm is uiterst geschikt voor creatieve opnames en geeft een professionele uitstraling.
Het achtergrondscherm is licht van gewicht en compact op te vouwen. Hierdoor kan het gemakkelijk meegenomen kan worden in de meegeleverde hoes. De beide zijdes van de achtergrond hebben een andere kleur zodat het veelzijdig inzetbaar is. Dankzij de afmetingen van 150 bij 200 centimeter is het scherm groot genoeg voor zeker één persoon. Het scherm is uitgevoerd met drie lussen, zodat het eenvoudig vast- en neergezet kan worden.



Rogue Flasbender systeem
De flashbender is een innovatief systeem om het licht van je reportageflitser beter te kunnen richten.
Hij past op nagenoeg alle reportageflitsers. En is volledig aan te passen naar mijn wensen. Je kunt de Flashbender natuurlijk gebruiken als bouncecard. Je verliest dan altijd veel licht aan de bovenkant van de bouncecard. Maar door de bovenkant om te buigen verlies je geen licht meer aan de bovenkant. Hierdoor krijg je meer licht op je onderwerp.
Dit systeem heeft een aantal accessoires zoals een grid en kleurgels.
Filtersystemen
Ik gebruik filters om mijn foto’s direct in de camera te verbeteren. Zonder dat ik hierbij veel nabewerking hoef te doen. Een polarisatiefilter helpt me bijvoorbeeld om reflecties van water of ramen te verminderen. Of om de lucht intenser blauw te maken, wat het contrast in mijn foto’s vergroot.
Neutral density (ND)-filters gebruik ik om de hoeveelheid licht die mijn lens binnenkomt te verminderen. Hierdoor kan ik langere sluitertijden gebruiken, zelfs bij fel zonlicht. Wat ideaal is voor het tonen van bewegingsonscherpte.
Filters bieden me dus de mogelijkheid om mijn creatieve visie direct vast te leggen. Zonder dat ik afhankelijk ben van intensieve nabewerking achteraf.

Lee filter systeem
Tekst nog toe te voegen.
K&F Concept filter system
Tekst nog toe te voegen.

Cameratassen
De juiste cameratas vinden is waarschijnlijk een van de moeilijkste taken die er zijn. Ik heb wat uitgegeven aan het kopen van verschillende tassen. Ze een maand tot een jaar gebruikt en me gerealiseerd dat ze toch niet meer voor mij werken.
Hieronder staat wat ik momenteel gebruik en wat voor mij werkt. Natuurlijk gaan ze niet allemaal mee op al mijn reizen en het hangt echt af van de omstandigheden. Er is geen goed of fout, maar de selectie hieronder dekt elk scenario.

K&F Concept Rugzak
Tekst nog toe te voegen.
Pelican 1564 hard case
Tekst nog toe te voegen.


Lowepro Slingshot 302
Tekst nog toe te voegen.
Lowepro Flipside AW400 Rugzak
Tekst nog toe te voegen.


Lowepro Pro Roller
Tekst nog toe te voegen.
Lowepro Toploader Pro 75 AW II
Tekst nog toe te voegen.


Lowepro Pasport Sling III
Tekst nog toe te voegen.
Lowepro Stealth Reporter D400 AW
Tekst nog toe te voegen.

Foto opslag
Tekst nog toe te voegen.

Lexar geheugen kaarten
Tekst nog toe te voegen.
Fotobewerking
Met een brandende passie voor fotografie, streven we er altijd naar om over een betrouwbare en kwalitatieve camera-uitrusting te beschikken. Het kostte ons heel wat jaren en doordacht investeren om tot deze uitrusting te komen. Met dit overzicht willen we je een goed inzicht geven in onze fotoapparatuur. Maar kijk vooral in jouw eigen situatie welke fotoapparatuur het beste bij jou past.
MacBook Pro 15" laptop
Tekst nog toe te voegen.


BenQ PD2700U monitor
Tekst nog toe te voegen.
Adobe Bridge
Tekst nog toe te voegen.


Adobe Lightroom
Tekst nog toe te voegen.
DXO Pure RAW
Tekst nog toe te voegen.


Topaz Ai
Tekst nog toe te voegen.
Portrait Pro Studio Max
Tekst nog toe te voegen.


Adobe Behance + Portfolio
Tekst nog toe te voegen.
Picflow
Tekst nog toe te voegen.
